zondag 19 augustus 2012

Zelhem - Groesbeek

Laatste dag vorige wandelavontuur, Vorden - Zelhem.
De laatste dag van mijn vorige blog ben ik nog van Vorden naar Zelhem gewandeld. Daarover zal k maar niet al te veel uitweiden, want simpelgezegd was het gewoon niet leuk. 3 Dagen wandelen is meer dan genoeg bleek wel weer, want die vierde dag vertrok ik al met pijnlijke voeten en vermoeide spieren. De route was leuk genoeg, maar eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel van meegekregen.
Wel nog foto's gemaakt van Kasteel Vorden, de voetstappen van Bertje en Toos, de theetuin waar ik pauze heb gehouden en uiteraard het bord Zelhem:







Zelhem - Braamt
Maar, na een paar daagjes rust trekt ook dat allemaal weer weg en vorige week was het dan weer zover, tijd voor de volgende etappes!
Zaterdags eerst van Zelhem naar Braamt. Ontzettend leuke route, lekker weer erbij, helemaal toppie! Vlak voorbij Zelhem haal ik een moeder met haar zoon in, die met tentje en al het Pieterpad met zijn tweeën lopen. Stukje met hun mee opgelopen en daarna weer alleen verder. Vlak voor ik verder zou gaan vertelde Joris dat zij een blog bijhielden, dus voor wie iets wil lezen over een 10-jarige kanjer en zijn geweldige moeder: www.bokkenpad.blogspot.com

Halverwege dringend op zoek naar een pauzeplaats, had verwacht dat er bij het sluisje bij de Bielheimerbeek wel een bankje zou staan, dus lekker het terras een goede kilometer eerder voorbij gelopen. Helaas bleek dat niet de goede keuze, want géén bankjes bij de sluis. Wel erg veel teken, dus pauze houden in het gras leek mij ook geen goed idee.

Gelukkig in het Warmsche Veld een pauzeplek van www.rustpunt.nu tegengekomen, leuke, simpele pauzeplaatsen met koffie, thee en meestal wel iets van fris en een koekje. Vaak bij boeren of mensen met een grote achtertuin, erg leuk.

Aangekomen in Braamt werd ik al opgewacht door mijn moeder, die gezellig dit weekend mee was. De 18 kilometer waren eigenlijk zo voorbij en stiekem begon ik eraan te denken de volgende etappe toch in 1 keer te gaan doen. Maar eerst naar www.toutpourtoi.nl, ons adres voor het gehele weekend. Super plek, zeer vriendelijk eigenaar, echt een aanrader!

Braamt - Millingen aan de Rijn
Vandaag een grote etappe, 24 kilometer!! De allereerste etappe van het Pieterpad (Noord-Zuid) is 11 kilometer en wat vond ik dat een eind! Wat was ik moe toen ik aankwam.... Langzaamaan verschuift die grens steeds weer een stukje, maar mijn absolute maximum lag nu toch eigenlijk wel op 20 kilometer. Maar, de 18 kilometer van Zelhem naar Braamt gingen eigenlijk wel heel gemakkelijk. Om nu dus die 6 kilometer extra te lopen, zou misschien wel haalbaar kunnen zijn. En dan is het echt een voordeel van naar het beginpunt gebracht worden en aan het eind weer op te halen: Ik kon het gewoon gaan proberen. Zou ik het niet halen, jammer dan.
Dus vol goede moed op pad, leuk begin van de tocht. Wel meteen flink klimmen en dat hakte er toch wel even in. Maar het is wederom super weer en de route erg mooi. In Hoch Elten (jawel, Duitsland!) pauze gehouden met een lekkere pannenkoek en mijn ereader. Na een klein uurtje weer verder, de berg op voor een mooi uitzicht:

Daarna steil naar beneden en op naar Spijk:

Vanaf Spijk is het nog ongeveer 8 kilometer naar Millingen, maar het waren 8 errug lange kilometers.... Na Spijk ga je de dijk op voor een lang stuk rechtuit. Sowieso qua wandelen niet erg leuk, maar op een mooie zomerzondag geen aanrader. Er zit geen voetpad naast de weg, dus veel boze fietsers en automobilisten omdat ik daar liep.
In Tolkamer word de route ineens onduidelijk en klopt de beschrijving niet, met als gevolg dat ik bijna een heel eind omloop. Gelukkig ziet een vriendelijke voorbijganger mij twijfelen en helpt hij me weer op weg, zodat ik toch nog bij het pondje kom. En dan is het een kwestie van het water oversteken en nog een halve kilometer. Bij het pondje nog even gezellig gekletst met andere Pieterpadwandelaars en samen het laatste stukje naar Millingen volbracht.
Lekker op een terrasje neergestreken in afwachting van mijn taxi. En het duurt eigenlijk tot de avond voor tot me doordringt dat ik het gedaan heb, 24 kilometer volbracht! Wederom heb ik mijn grens opgezocht en heb ik hem op kunnen schuiven!!

Millingen aan de Rijn -  Groesbeek.
Na een goede nachtrust bij Tout Pour Toi tijd voor de laatste etappe van dit weekend, een etappe waarvan ik niet verwacht had dat ik hem nu al zou lopen. Op van Millingen naar Groesbeek.
Het is mooi weer, maar erg warm. Meteen het eerste stuk van de route gaat het erg hard met drinken, zo tussen de maïsvelden in de brandende zon. Blij met mijn zonwerende pet, die ik al snel nat ben gaan maken.
Na Millingen kom je in het dorpje Leuth:
Bij binnenkomst loop je recht op een supermarkt af, dus eerst mijn watervoorraad maar eens aanvullen! Lekker pak koekjes erbij en verder maar weer. Terwijl ik verder loop bedenk ik me ineens dat dit op het hele Pieterpad de allereerste supermarkt is waar ik recht voor langs loop, eigenlijk best wonderlijk in ons volgebouwde landje!
Het wordt warmer en warmer, maar gelukkig is daar de Duivelsberg. En dat betekend bos en daarmee schaduw, wat een flink aantal graden in de temperatuur scheelt. Helaas betekend het ook klimmen, flink klimmen.
Bovenaan is er een uitkijkpunt, waarvoor je nog zo'n twintig treden moet klimmen. Maar ja, als je dan de hele berg al opgeklommen bent, wil je ook dat uitzicht zien! Dus ook die twintig treden nog maar. Werkelijk waar een schitterend uitzicht, kijk en oordeel zelf:
Wederom pauze bij een pannenkoekenboerderij, ditmaal met alleen wat drinken. Verder de berg af, en weer een heuvel op, en weer af, en weer op, en weer.... Van het oh zo vlakke landschap vlak na Millingen, heuvelt het ineens! En hoe! Wat een schitterende omgeving is dit.

Lekker doorgewandeld en dan ineens is daarn Groesbeek. Helaas weer eens binnengekomen via een achteraf voetpaadje, wat ontzettend leuk wandelt maar wat wel betekend dat je geen plaatsnaamborden tegenkomt.

In Groesbeek eindigt dit Pieterpad avontuur, maar ik kan niet wachten om weer verder te gaan. En de etappes van rond de 20 kilometer die er nog aankomen? Daar ga ik mijn hand (of moet ik zeggen, voet?) niet voor omdraaien!

Op weg naar huis nog even gerekend, inmiddels 312 kilometer afgelegd. Nog 180 te gaan. Op Naar de Sint Pietersberg!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten